Proč cihlostavby? Protože dům je jako auto!

Dům je jako auto. Nevěříte? Možná ne, ale … Obdobně, jako můžete jezdit Trabantem a Mercedesem, dá se bydlet v domech postavených s pomocí nejrůznějších technologií. 

Pokud dnes racionálně srovnáme výhody jednotlivých konstrukčních systémů, z nichž jsou rodinné domy stavěny, pak i nezávislý pozorovatel musí velmi brzy dospět k závěru, že cihla dneška je Mercedesem a osvícený stavebník za ni nemá srovnatelnou náhradu.


Jedeme-li Trabantem a proti nám se valí Mercedes, necítíme se zrovna nejlépe. Je větší, těžší, jeho konstrukce je mohutnější a to vše přispívá k jeho lepší stabilitě, komfortu cestujících i jejich mnohem vyšší bezpečnosti. Lehčí auto na cestě různě skáče, drncá, jeho subtilnější díly se dříve opotřebovávají, slabší motor méně vydrží a životnost auta je pak velmi brzy u svého konce.

Stejně tak je tomu i u rodinného domu. Dům z cihel je díky jejich vysoké pevnosti v tlaku mimořádně únosný, robustní, stabilní a tudíž bezpečný. Mnohem lépe odolává otřesům například při průjezdů těžších vozidel kolem domu i případnému nárazu jakýchkoliv předmětů. Proto věřte, že dům z cihel Vás vždy ochrání!


Jeli jste někdy Trabantem? Já ano! S řidičem jsme se museli uvnitř kabiny překřikovat přes všudypřítomný řev dvoutaktního motoru. Bakelitová konstrukce vozu a chybějící oddělení kabiny od motorové části zde prostě vykonaly své. Nicméně vůz byl na své poměry levný a jel.

Hluk je jedním z faktorů, který umí bydlení v novém domě velmi znepříjemnit. Důkazem je informace od realitních makléřů, že domy, kolem nichž vedou komunikace s rostoucím provozem, jsou mnohem levnější, a přesto se daleko hůře prodávají.

Tuhost, objemová hmotnost a s nimi stabilita materiálu je tou jedinou zbraní, kterou se lze proti hluku účinně bránit.

To je důvod, proč jsou protihlukové stěny stavěny převážně z betonu.

Cihla je mimořádně pevný a tuhý materiál. Stavba z cihel je proto mnohem méně náchylná k průniku hluku jak z ulice, tak i mezi jednotlivými pokoji ve srovnání se stavbami z jiných, méně stabilních materiálů.

V návaznosti na hlučný Trabant se však často stává, že stavby realizované z jiných, méně stabilních materiálů jsou ne levnější, ale minimálně stejně drahé, jako cihlostavby.


Ano. Je nutné přiznat Trabantu, že občas mu i fungovalo topení, stěrače stíraly a dveře spolujezdce se daly zavřít.  Nároky dnešních řidičů jsou však jiné. V moderních vozech je nejen topení, ale i klimatizace, někde dokonce i vyhřívané sedačky, fungování stěračů regulují senzory podle intenzity deště. Automatická klimatizace se nám dokonce stará o to, aby v interiéru vozu byla vždy zajištěna příjemná teplota, která nám vyhovuje a máme ji nastavenu.

Díky fantastickým schopnostem cihlových domů akumulovat teplo se v nich cítíme dobře i v okamžiku, kdy v zimě díky nečekanému přerušení dodávky elektrické energie přestane spínat plynový kotel a dům není vytápěn. Teplo, které je v cihle naakumulováno je pozvolna uvolňováno do prostoru a dům a jeho obyvatelé nejsou vystaveni okamžitému teplotnímu šoku, jako je tomu jiných materiálů bez možnosti akumulace. V takových případech dům bleskově vychladne a bez okamžitého zapojení náhradního topného zdroje je neobyvatelný.


Jeli jste někdy ne Trabantem, ale za Trabantem ? Nutně se Vám muselo zdát, že pokud se neotrávíte, musíte se nutně udusit. Dnešní auta jsou mnohem ohleduplnější k nám všem. Mají katalyzátory a šetří zdraví miliónům lidí.

O zdravotní nazávadnosti a ekologičnosti cihel nemůže být pochyb. Člověk se narodil na zemi, chodí po zemi a je tudíž přirozené, že i bydlí  obklopen zemí. Domácí suroviny, ze kterých jsou u nás cihly vyráběny, patří k nejlepším na světě a jsou dozorovány v souladu s nejpřísnějšími hygienickými předpisy. Pravdivost těchto slov je doložena desítkami generací uživatelů cihlostaveb.

Na rozdíl od jiných materiálů cihly neobsahují žádná lepidla, laky, nejsou vodivé, jako jsou například kovové konstrukce, přerušují magnetické pole ap. Zdivo z cihel má nízký difúzní odpor, což znamená, že při výskytu vyšší vlhkosti v interiéru vodní páry snadno stěnou prochází a dochází tak k optimálnímu vyrovnávání vlhkostních poměrů. Vlhko se v místnosti nehromadí, stavba dýchá, vlhkost nekondenzuje a netvoří se plísně. Právě ty jsou zdrojem mnoha nemocí. Cihla je navíc plně recyklovatelná, odpad se dá využít například pomletím na antuku nebo je možné jej s klidným svědomím vrátit zemi.


Koupíte-li si Trabanta, je velký předpoklad, že po několika letech ho prodáte za téměř nulovou cenu nebo budete muset dokonce zaplatit za jeho likvidaci. Po starších Mercedesech nebo Passatech je sháňka pořád a dobře se prodávají.

Obdobně je tomu i u cihlostavby. Stabilitu a robustnost domu si velmi dobře uvědomuje i potenciální kupec a je ochoten za ni prostě zaplatit více.  Přitom pořizovací náklady na výstavbu domu z cihel v porovnání s jinými technologiemi jsou stejné nebo nižší. V podmínkách naší malé země navíc existuje silná příslušnost k místu narození, lidé se neradi stěhují a raději do práce dojíždějí. Pořádný dům postavený z cihel tak může využívat i několik generací. Stavte proto domy, kde budete bydlet nejen Vy a Vaše děti, ale i děti Vašich dětí. Stavte domy, které mají trvalou hodnotu.


Co je mohutné a pevné se kazí méně, než to, co je subtilní a křehké. Je logické, že Trabant bude v servisu častěji než Mercedes. To by nás asi dlouho nebavilo. Samozřejmě pokud nejde o náš koníček a nechceme ležet pod autem v garáži každý večer. 

Obdobné je to i s rodinným domem z cihel. Robustní konstrukce vydrží uživatelům stovky let bez zásadních nároků na opravy.


Běžná spotřeba aut se dříve pohybovala na hranici 8-9 litrů /100km. Pokud stál benzín 20 kč/litr nepřipadalo nám to divné. Řešení jsme začali hledat v okamžiku, kdy cena benzínu i nafty začala raketově stoupat. Najednou jsme hledali menší auta s nižší spotřebou a začali jsme se chovat ekonomicky. Situace si všimli i výrobci aut. Všem bylo jasné, že pokud chtějí prodat velká krásná auta, musí zajistit jejich ekonomický provoz.

Dnes i Mercedesy umí jezdit za  4l/100 km nafty a jsou to vozidla střední třídy.

Stejně tak tomu bylo i u cihel. Dokud se ceny energií pohybovaly na snesitelné úrovni, lidé stavěli z běžných cihel a výše složenek je nezajímala. Dnes, po mnohonásobném zdražení energií, chtějí  rodinné domy stavět tak, aby jejich provoz byl co nejúspornější.

Cihláři tuto poptávku vyslyšeli a vytvořili novodobou cihlu s integrovanou tepelnou izolací. Při tloušťce zdiva 50 cm lze z těchto cihel postavit i energeticky pasivní dům. A to při zachování všech výše uvedených výhod, které cihla nabízí.

Co si tedy přát?
Musím se přiznat, že jsem po Mercedesu vždycky toužila. Už pro ten pocit. A pokud by jeho cena byla navíc shodná s jinými značkami, neváhala bych. Je to však, (ať se nezlobí) , přece „jen“ auto. Ale bydlení, to je pro mě něco jiného. Je to životní priorita. Proto o tom, v čem chci bydlet, mám absolutní jasno.

Pavla Poznarová